Saturday, 17 September 2016

Tajuk 3 (part 2) : Gaya Pembelajaran Kendiri


Apakah Gaya Pembelajaran Kendiri?


Berdasarkan pandangan tokoh-tokoh di dunia:

Gaya

Kamus Dewan, (2005): Gaya bererti sikap, kesukaan dan cara berkelakuan yang menjadi ciri seseorang. 


Pembelajaran

  Honey & Mumford (1992): proses pembelajaran berlandaskan kepada menimba ilmu pengetahuan dan ia merupakan sepanjang hayat dan dalam proses pembelajaran tersebut pula beberapa kecenderungan yang dimiliki dan diamalkan oleh seseorang pelajar.

  Shea (1994): pembelajaran ialah proses mental atau fizikal yang membawa perubahan dalam tingkah laku. Beliau berpendapat kebijaksanaan bukan sesuatu elemen statik tetapi adalah suatu sistem yang dinamik dan terbuka yang sentiasa berkembang sepanjang hayat.

  Saad (2004): pembelajaran ialah proses pemerolehan ilmu, pengetahuan dan sikap. Ia melibatkan cara baru untuk melaksanakan sesuatu kerja dengan cubaan untuk mengatasi rintangan yang ada.

  Kamus Dewan (2005): Pembelajaran bererti berusaha (berlatih dan sebagainya) untuk mendapat sesuatu (kepandaian dan lain-lain) 


Gaya Pembelajaran

  Pahler (2009): gaya pembelajaran adalah satu corak tingkah laku yang konsisten tetapi setiap individu mempunyai cara-cara tersendiri, berbeza dengan rakan sebayanya.

  Narayanasamy (2000): gaya pembelajaran merujuk kepada pola-pola memproses informasi yang mewakili cara tertentu seseorang membuat persepsi, berfikir, mengingat kembali dan menyelesaikan masalah.

  Gremli (1996) gaya pembelajaran melibatkan aspek-aspek personaliti, pemprosesan maklumat, interaksi sosial, kecenderungan terhadap garis panduan, tumpuan perhatian terhadap sesuatu yang baru, unik dan terdapatnya kelainan dalam diri individu.

  Subahir (1992) & Lee (2001), gaya pembelajaran (learning style) merujuk
kepada cara seseorang individu menerima, mengumpul, memproses, mengingat dan menerangkan semula maklumat dan menghubungkannya dengan alam sekitar.

Curry (1987) cuba menjelaskan gaya pembelajaran melalui “model bawang merah” 
(the onion model). Ia terdiri daripada empat lapis iaitu model sahsiah, model pemprosesan maklumat, model interaksi sosial dan model medium pembelajaran yang disukai. 

Model sahsiah merujuk kepada pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan sahsiah seseorang pelajar, seperti ekstrovet (belajar dalam kumpulan) atau introvert (belajar bersendirian). 

Model pemprosesan maklumat pula merujuk kepada pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan cara seseorang pelajar menerima dan memproses maklumat, seperti cara holistik (memahami secara keseluruhan) atau cara bersiri (memahami secara langkah demi langkah). 

Model interaksi sosial pula merujuk kepada pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai dengan amalan interaksi sosial pelajar, seperti pembelajaran berorientasikan sosial atau pembelajaran berorientasikan gred. 

Model medium pembelajaran yang disukai merujuk kepada pemilihan gaya pembelajaran yang sesuai melalui medium yang mana pembelajaran boleh berlaku, seperti mendengar, membaca atau pengalaman terus.


                



Masalah Gaya Pembelajaran Kendiri dalam kalangan pelajar

Dengar apa yang dikatakan oleh tokoh-tokoh berikut…
Menurut Bloom (1956), sistem pembelajaran di universiti lebih membebankan dari segi aras kesukaran kerana ia akan mempelajari sesuatu ilmu dengan lebih mendalam dan teliti. Padahal, tiada perbezaan antara pelajar yang berjaya dengan pelajar yang gagal. Yang membezakan di antara kedua-dua golongan ini ialah tahap kenalan diri. Felder (1996) dalam kertas kerjanya, Matters of Style, setiap pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza dari segi kekuatan pendirian dan keutamaan dalam menerima dan memproses maklumat. Dunn (1980) menyatakan bahawa kegagalan pelajar bukan disebabkan oleh kurikulum sebaliknya mereka boleh belajar sebarang matapelajaran sekiranya pembelajaran itu menekankan kepada gaya yang mereka gemari. Menurut Ikhasan & Sapar (2007), masalah untuk mengaplikasikan gaya pembelajaran yang bersesuaian dan berkesan banyak berlaku dalam kalangan pelajar yang baru memasuki institut pengajian tinggi. Kebanyakan daripada mereka tidak menyedari tentang gaya pembelajaran yang bersesuaian untuk diaplikasikan di dalam proses pembelajaran.
Image result for chibird gif
Jangan berputus asa kerana tidak pandai menentukan gaya pembelajaran yang sesuai dengan diri sendiri. Berikut ialah model pembelajaran kendiri yang menarik dan berguna. =)



Model Gaya Pembelajaran Kendiri



*1.) Model Gaya Pembelajaran Vark


Model Vark diperkenalkan oleh Neil Fleming pada tahun 2001. Terdapat empat kecenderungan pelajar dalam model tersebut iaitu visual, audio, bacaan dan kinestetik. Gaya pembelajaran visual mengutamakan cara belajar melalui penglihatan.


                               


Visual (Visual Learners)

Kelebihan
Keburukan
Dapat  mengingat detail dan warna dengan sangat baik,

Susah belajar dalam suasana yang ramai , ribut dan banyak gangguan,

Mampu membaca, mengeja, dan menghafal pelajaran dengan baik,

Susah memahami penjelasan guru tanpa disertai dengan gambar atau grafik,

Sangat baik dalam mengingat wajah seseorang, tetapi seringkali lupa dengan nama orang tersebut.

Terganggu konsentrasinya saat melihat tampilan (baik penampilan seseorang atau tampilan suatu informasi) yang menurutnya tidak menarik atau justru jelek.

Saat menghafal dan memahami suatu informasi, biasanya mereka memvisualisasikan  gambar atau image dalam pikirannya,


Umumnya berpenampilan rapi dan baik,


Ketika memecahkan masalah cara yang dilakukan oleh anak visual adalah dengan membaca informasi, serta membuat daftar mengenai masalah atau hambatan apa saja yang ia hadapi.



Auditori (Auditory Learners )

Kelebihan
Keburukan
Jika melakukan presentasi suatu hasil kerja dapat melakukannya dengan baik.

Tidak membaca dengan baik (umumnya membaca dengan pelan).

Dapat dengan mudah menirukan perkataan orang lain dalam waktu yang singkat.

Susah menginggat sesuatu jika membacanya tanpa menggunakan suara.

Memiliki tata bahasa yang baik

Susah untuk membuat karangan.

Dengan mudah menghafalkan nama orang lain.

Susah diam dalam waktunya cukup lama.

Senang berbicara

Mudah terganggu dengan keributan.

Jika melakukan pembicaraan di depan banyak orang , dapat melakukan dengan mudah.


Jika berbicara iramanya memiliki pola.



Kinestetik (Kinesthetic Learners)

Kelebihan
Keburukan
Umumnya memiliki penampilan yang rapi.

Mudah gelisah dan frustasi dalam mendengarkan sesuatu sambil duduk dalam waktu yang lama, sehingga membutuhkan sedikit istirahat .

Lebih pintar dalam bidang olahraga.

Kurang baik dalam melakukan pengejaan kata.

Suka dengan pekerjaan yang di lakukan dalam laboratorium.

Jika membaca menggunakan jari telunjuk .
Kerja sama antara mata dan tangan sangat bagus .

Kurang menguasai dalam bidang geografi.



Secara ringkasnya…













Masalah gaya pembelajaran yang
dihadapi oleh pelajar Indonesia dan jalan penyelesaiannya 







2.) Model Gaya Pembelajaran Dunn & Dunn


Dr. Rita Dunn dan suaminya, Kenneth Dunn telah mengasaskan model gaya pembelajaran Dunn & Dunn di New York pada tahun 1977. Mereka telah mengemukakan empat aspek yang perlu dititikberatkan iaitu persekitaran (bunyi, cahaya, suhu, reka bentuk), emosi (motivasi, kecekalan, tanggungjawab, struktur), sosiologi (diri sendiri, berpasangan, rakan sebaya, pasukan, orang dewasa, pelbagai cara)  dan fizikal (persepsi pancaindera, makanan dan minuman, waktu dan tempoh belajar, pergerakan).















Berdasarkan pandangan tokoh-tokoh di dunia:

Low Xin Xin (2003), kebanyakan pelajar lebih cenderung kepada aspek emosi. Antaranya, motivasi daripada ahli keluarga merupakan elemen terpenting untuk menggalakkan mereka terus berusaha dalam pelajaran. Beliau juga menyatakan pelajar yang cemerlang lebih suka belajar secara individu berbanding kumpulan. Hal ini dikatakan demikian kerana mereka tidak dapat menumpukan perhatian apabila berbual-bual dengan kawan.

Walau bagaimanapun, Yee Mei Heong (2002) telah memperoleh hasil kajian yang berbeza dengan beliau. Yee mempertahankan pendiriannya bahawa aspek sosiologi lebih diutamakan oleh pelajar-pelajar. Kebanyakan mereka dapat belajar dengan berkesan dengan cara kinestetik dan visual.





Image result for cute donut drawing

Ooops...bukan donut ye sayang, ialah Model Gaya Pembelajaran Dunn&Dunn XD







*3.) Model Gaya Pembelajaran Kolb


     Kolb (1984) menerangkan bahawa dalam kitaran pembelajaran yang lengkap terdiri daripada empat peringkat. Selain itu, setiap individu mempunyai empat kategori kepintaran yang berbeza iaitu pengalaman konkrit (concrete experience, CE), pemerhatian reflektif (reflective observation, RO), pengkonsepsian abstrak (abstract conceptualization, AC) dm pengujikajian aktif (active experimentation, AE). 
Kolb meringkaskan empat kategori kepintaran ini dalam empat perkataan iaitu :


i. Perasaan Veeling/sensing) sebagai CE.

ii. Penglihatan (watching) sebagai RO.

iii. Pemikiran (thinking) sebagai AC.

iv. Perbuatan (doing) sebagai AE.










4.) Model Gaya Pembelajaran Honey dan Mumford

 Merujuk kepada Honey dan Mumford (1992), gaya pembelajaran ditakrif sebagai penerangan ke atas sifat serta perlakuan seorang pelajar yang mengunakan. Hone ydan Mumford (1983) mengagihkan gaya pembelajaran kepada 4 kategori yakni Aktivis, Refleksi, Teoris dan Pragmatis.

a.) Aktivis

Ciri-ciri pelajar aktivis:

  • ·         Sikap tidak sabar
  • ·         Perasaan ingin tahu tinggi
  • ·         Memberi tindakan balas dengan laju
  • ·         Suka menambah pengalaman yang baru
  • ·         Sentiasa bersemangat


Kelebihan
Kelemahan
Amat fleksibel
Kurang berrancang semasa melakukan sesuatu perkara
Bertindak cepat
Tidak suka membahagikan kerja kepada orang lain
Sanggup mengambil risiko
Terlalu aktif hingga melakukan banyak perkara dalam satu masa



b.) Reflektif/ Reflektor

Ciri-ciri pelajar reflektif:

  • Suka menafsir & menilsi sesuatu konsep
  • Gemar mencari hakikat sebenar
  • Sifat berwaspada
  • Merupakan pendengar bagus
  • Bekerja secara sistematik
  • Tidak akan kelam-kabu semasa mengambil keputusan


Kelebihan
Kelemahan
Suka mengumpulkan maklumat daripada pelbagai jenis sumber
Senang dipengaruh dan diganggu
Meninjau sesuatu perkara dari perspektif berlainan
Tidak mampu bertindak secara spontan
Suka belajar dalam kumpulan
Sering membazir terlalu banyak masa sebelum memulakan sesuatu perkara





c.) Teoris

Ciri-ciri pelajar teoris

  • Mempunyai fikiran yang rasional dan logikal
  • Bersikap disiplim
  • Tidak begitu kreatif
  • Suka membentuk hipotesis
  • Gemar mengesan dan punca dan akibat
  • Gemar mengaji fenomana atau peristiwa yang berlaku

Kelebihan
Kelemahan
Suka merancang dan membuat kerja secara sistematik
Memerlukan banyak informasi sebelum memulakan bekerja
Cenderung kepada kaedah bekerja berdasarkan sistem sedia ada
Tidak suka mencuba sesuatu perkara yang baru
Menyelesaikan masalah
Tidak mengikut nafsu





d.) Pragmatis

Ciri-ciri pelajar pragmatis


  • Bersifat praktikal
  • Mengutamakan fakta dan bukti
  • Hanya percaya akan perkara yang dinampaknya
  • Mementingkan penggunaan
  • Cenderung kepada ekspresif
  • Gemar membuat perbandingan

Kelebihan
Kelemahan
Berdasarkan teori dan pratikal
Kurang imaginatif
Membuat keputusan secara sistematik
Tidak mampu memberi idea lain
Suka mengaplikasikan teori dan idea
Hanya akan melakukan perkara yang berkaitan dengan tugasan sahaja







Refleksi

Pahler (2009) mentakrifkan gaya pembelajaran sebagai satu corak tingkah laku yang konsisten tetapi setiap individu mempunyai cara-cara tersendiri, berbeza dengan rakan sebayanya. Antaranya, terdapat empat kecenderungan pelajar dalam model Vark iaitu visual, audio, bacaan dan kinestetik manakala model Dunn & Dunn telah mengemukakan empat aspek yang perlu dititikberatkan iaitu persekitaran (bunyi, cahaya, suhu, reka bentuk), emosi (motivasi, kecekalan, tanggungjawab, struktur), sosiologi (diri sendiri, berpasangan, rakan sebaya, pasukan, orang dewasa, pelbagai cara) dan fizikal (persepsi pancaindera, makanan dan minuman, waktu dan tempoh belajar, pergerakan).



Melalui kerja kursus ini, saya mendapati terdapat banyak aspek yang perlu kita utamakan dalam proses pembelajaran. Pelajar yang belajar tanpa arah dan kaedah yang betul, nescaya akan mengalami kegagalan walaupun telah mencurahkan kesungguhan yang sepenuhnya. Oleh itu, setiap pelajar perlu mencarigaya pembelajaran yang sesuai sebelum bermula untuk mengulang kaji supaya usaha
mengupas kategori yang perlu dititikberatkan secara lebih teliti dan mendalam.
tidak disia-siakan. Pada pendapat saya, model gaya pembelajaran Dunn & Dunn
Terdapat lapan belas aspek yang boleh dijadikan rujukan kepada para pelajar dan
saya. Dengan ini, saya perlu sentiasa memotivasikan diri dan merancang jadual

guru. Setelah mengaplikasikan model gaya pembelajaran dalam kehidupan, saya
mendapati kategori emosi paling mempengaruhi kecekapan proses pembelajaran
yang sistematik untuk meningkatkan prestasi akademik saya.






Tutortial
Image result for chibird animals
Q1: Apakah jenis gaya pembelajaran yang diaplikasi dalam gambar di atas?


Ans: Jenis visual dalam Model gaya pembelajaran Vark !

Anda akan lebih mengingati apa yang disampaikan oleh kartun arnab kerana pergerakannya berjaya menarik perhatian anda.




Q2: Mengenal pasti gaya pembelajaran kendiri pelajar dengan mengisi inventori gaya pembelajaran yang boleh diperoleh daripada internet:



Inventori gaya pembelajaran Kolb---- Kolb's Learning Style
or

Inventori gaya pembelajaran Vark---- The Vark Quentionnaire



Maklumat Tambahan


Gaya Pembelajaran Kendiri









Image result for childbird tumblr

Adakah anda mempelajari ilmu pengetahuan yang baru dalam blog ini?
Selamat belajar!!!


No comments:

Post a Comment