Apakah Kemahiran Memposes Maklumat?
Kemahiran memproses maklumat merupakan peringkat untuk menguji kebolehan pelajar mmenggabungkan, mengintegrasikan, atau mencantumkan idea-idea serta mentafsirkan dan merumuskan hasil yang dianalisis melalui prinsip iduksi atau deduksi.
· Pelajar perlu menguasai kemahiran memproses maklumat kerana ia adalah amat penting dalam proses pembelajaran sepanjang hayat.
MENGANALISIS MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
• Dalam menganalisis data, anda perlulah pastikan bahawa anda mempunyai lebih dari tiga data untuk dianalisis.
• Data kualitatif dan data kuantitatif boleh dipersembahkan secara grafik untuk membantu memudahkan proses analisis.
• Maklumat yang telah disusun atau diproses perlu dianalisis untuk membuat kesimpulan yang jelas dan tepat.
• Antara tujuan untuk menganalisis data adalah seperti berikut :-
Menghubungkaitkan fakta
Mensintesiskan data
Membandingkan fakta
Membaca yang tersirat
Membuat kesimpulan
· Antara langkah menganalisis data yang boleh anda lakukan untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan :-
Langkah analisis data kualitatif
Langkah 1
• Tengok maklum balas secara lalu
• Ambil nota berdasarkan tema yang muncul, isu atau faktor
• Cari item yang berulang atau penting
• Pemerhatian, video, audio
• Temu bual, rekod dan taip semula
• Boleh guna untuk jadual, ditulis mengikut tema
Langkah 2
• pilih 3-4 tema / kategori yang muncul dan bina matriks
• Cuba buat carta bukti berkaitan dengan tema utama
• Letak tema / kategori di atas dan senaraikan pelajar di bahagian tepi
• Boleh gna kod warna, membuat perbezaan mengikut kategori
Langkah 3
• Jika boleh, bincang tinjauan dengan pendidik lain
• Baca tnjauan(soal selidik) dan highlight kata kunci yang berkaitan dengan tema atau kategori yang telah dikenal pasti
• Rekodkan dapatan dalam kotak ang bersesuaian di dalam carta yang telah dibina
Langkah 4
• Tanya( apa yang telah anda dapat)
• Rekod pemerhatian pola yang muncul semasa lihat matriks
• Pola konsep
• Pola sikap
• Tulis / rekod pemerhatian di bawah carta matriks
• Contoh :-
Orang pelajar(siapa yang bercakap banyak)
Perkataan takut diucap banyak kali
Sokongan bacaan jurnal
Langkah 5
• Kesimpulan yang boleh dibuat
• Rekod kesimplan sama ada di bawah matriks atau dalam kertas yang berasingan
• Berikut ini dinyatakan ringkasan data analisis yang boleh anda lakukan ketika menganalisis data yang telah dikumpul.
Proses analisis data
- Reka bentuk pendekatan sistematik, simpan semua data
- Cuba faham maklumat yang ingin disampaikan oleh data
- Cari tema pola
- Susun data berdasarkan apa yang dipelajari daripada data
- Masukkan semua data, termasuk data yang tidak menyokong apa yangg dicari
- Baca lebih daripada sekali
- Bina imej visual dengan cara yang kreatif
- Tulis nota ringkas untuk diri sendiri
- Kongsi dapatan; perbincangan akan timbulkan soalan baru
- Analisis semua data dan buat nota sepanjang masa
- Cari tema dan pola
- Ringkasankan tema kepada 3-5 idea
- Lihat kembali data dan semak tema-tema yang telah dibuat
- Bina subtema jika perlu
- Simpan nota secara berterusan, dapatan kadangkala mengejutkan
- Semak maklumat untuk mencari idea yang kerap atau muncul secara dominan
- Kenal pasti perkara utama
- Cari maklumat untuk menyokon g dapatan kajian

MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN
• Antara tujuan mentafsir maklumat:-
Mengesan pola atau corak berdasarkan maklumat yang diperoleh
Menyatakan hubungan di antara maklumat
Membuat kesimpulan berdasarkan data yang dikumpulkan
· Prinsip asas dalam pentafsiran terhadap maklumat yang anda perolehi :
- Data yang holistik
- Memastikan keseimbangan dalam memberikan pendapat
- Pentafsiran yang tidak mengetepikan unsur humanistic
· Antara ciri pentafsiran yang boleh anda gunakan untuk tafsiran terhadap maklumat yang anda perolehi :-
a. Bersifat holistik
b. Berasaskan elemen
c. Merujuk kriteria
d. Panca instrumen
e. Berpusatkan bahan dan elemen
f. Pelbagi bentuk
g. On-line
h. Berterusan

Berikut adalah contoh soalan dan jawapan untuk menerangkan kemahiran mentafsir data:

Pola / Corak ( buat bacaan pada PB)
Menaik, mendatar dan menurun
Tujuan
Menyiasat hubungan antara suhu dengan bilangan strawberi
Hubungan/Kesimpulan
Semakin bertambah suhu
Semakin bertambah bilangan strawberi, sehingga suhu antara 21 dan 27 bilangan
strawberi tidak berubah, dan menurun selepas suhu 27
Rumusan
Bilangan strawberi paling banyak jika ditanam pada suhu antara 21 ºC hingga 27 ºC.

MENILAI Maklumat
a) Perbandingan fakta dan pendapat
b) Tahun penerbitan dan autoriti
-Tahun penerbitan adalah untuk mengetahui sama ada maklumat tersebut terkini atau tidak manakala autoriti pula adalah untuk mengetahui asal-usul maklumat tersebut serta boleh dipercayai atau tidak.
Bagi menentukan kesahihan maklumat tersebut , anda perlu menyemak:-
v Siapakah pengarang yang menulis karya berkenaan?
v Apakah kelayakan akademik penulis?
v Apakah karya-karya lain yang pernah dihasilkan?
v Adakah pengarang tersebut seorang yang pakar dalam bidang yang ditulisnya?
c) Kumpulan sasaran dan penerbit
- Adalah penting untuk anda menyemak sama ada maklumat bersesuaian atau tidak untuk kumpulan sasaran tertentu.
d) Bahan popular dan akademik
- Bahan-bahan yang popular selalunya memaparkan maklumat yang berbentuk pendapat dan kurang fakta berbanding dengan bahan akademik. Bahan akademik biasanya mempunyai rujukan tertentu dan lebih kepada fakta .

MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN
BERTULIS
v Peringkat sintesis adalah peringkat untuk menjadikan data dalam
bentuk baru dan bersepadu melalui kemahiran mengolah dan
mencadangkan satu pembaharuan atau kefahaman baru.
v Dapat memudahkan pemahaman daripada pelbagai sumber
maklumat.
v Pelajar perlu menyediakan data yang lebih sistematik supaya data
dapat disintesis dengan lbih sempurna.
v Proses ini juga menggabungkan unsur yng berlainan untuk
menghasilkan satu gambaran menyeluruh dengan cara:-
- Menggabungkan idea
- Menggubal semula
- Menyatukan idea-idea
v Proses sintesis yang dijalankan dengan baik dan sempurna akan
menjadikan maklumat lebih bermakna agar mudah difahami
oleh pembaca.
v Laporan bertulis digunakan untuk melaporkan sesuatu hal atau
peristiwa yang berlaku.
v Dalam menulis laporan, penulis hendaklah mengetahui segala
butir tentang hal ataupun peristiwa, isu atau tajuk yang hendak
dilaporkan.
v Butiran yang perlu dimasukkan ialah; apa, siapa, bila, di mana,
dan mengapa.
v Ellins dan Hopkin (1985) telah mendefinisikan laporan sebagai
dokumen untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca
yang khusus.
v Menurut nuraini (1991:69), laporan juga boleh dikategori
berdasarkan tujuan penulisan yang dikenal pasti sebagai:-
- Makluman
- Pemujukan
- Penerangan
- Sejarah
v Bagi mendapatkan laporan yang tepat, pelapor seharusnya:-
- membuat sesuatu penyelidikan atau aktiviti
- Membuat rekod sesuatu peristiwa
- Menganalisa aktiviti
- Mensintesis sesuatu pelan tindakan
- Mmenghuraikan sesuatu peristiwa
Penyediaan laporan bertulis
Terdapat beberapa cara untuk menyediakan laporan bertulis dan cara berkenaan bergantung kepada tajuk yang dibincangkan dan kebolehan penulis untuk menyiapkan laporan berkenaan.
Antara cara penyediaan laporan :-
Ø Memilih topik sekiranya tidak diberikan
Ø Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber
Ø Meneliti dan memilih maklumat yang releven dengan topik
Ø Membuat nota
Ø Menyediakan kerangka laporan
Ø Menulis draf pertama dan mengenal pasti sumber yang dipetik
Ø Melengkapkan laporan dengan jadual, graf dan bahan grafik
lain yang sesuai..
Ø Menyemak draf
Ø Membuat pemurnian dan menulis draf kedua
Ø Menerbitkan laporan
Panduan menulis laporan
- Tajuk kajian, nama penyelidik dan tarikh laporan diselesaikan
- Penghargaan
- Abstrak
- Halaman kandungan
- Latar belakang kajian
- Penyataan masalah/isu keprihatinan/fokus kajian
- Objektif kajian
- Metadologi kajian
- Perancangan
- Pelaksanaan perancangan
- Dapatan kajian
- Refleksi
- Kesimpulan dan cadangan
- Rujukan
- Lampiran
Refleksi
Kemahiran memproses maklumat merupakan peringkat untuk
menguji kebolehan pelajar menggabungkan, mengintegrasikan, atau mencantumkan
idea-idea serta mentafsirkan dan merumuskan hasil yang dianalisis melalui
prinsip iduksi atau deduksi.Tujuannya supaya bahan berkenaan boleh digunakan
untuk menghasilkan penulisan yang diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan.
Terdapat beberapa langkah untuk memproses meklumat secara betul yakni menganalisis
maklumat yang dikumpul, mentafsir dan membuat kesimpulan, menilai maklumat, mensintesis
maklumat untuk menghasilkan bahan bertulis.
Sebelum memulakan sesuatu tugasan, kita harus menganalisis
segala maklumat yang dikumpulkan secara sistematik. Contoh bentuk maklumat
ialah jadual, graf lengkung, bar, pai, piktograf. Hanya dengan stastitik yang
tepat, hasilan kita dapat dianggap benar dan berkualiti. Kemudian, kita patut mentaksir dan membuat
rumusan untuk hasil pencarian maklumat. Sebagai contoh, kita boleh memecahkan
data kepada bahagian kecil, membezakan antara fakta dan hipotesis serta antara
idea utama dan idea sampingan.
Penilaian akan dilaksanakan ke atas data yang ingn dijadikan
rujukan. Antara faktor penting dalam penilaian ialah autoriti, ketepatan,
saksama, nilai semasa, lengkap dan jelas. Sintesis ialah proses yang sukar
kerana memerlukan pelajar memupuk aras kognitif tinggi dan kritis. Ia boleh
difahami sebagai cara untuk menggabungkan semula dan menyatukan idea.
Tuntasnya, segala kemahiran tersebut akan kerap digunakan
sepanjang tempoh pembelajaran kita untuk menghasilkan karya yang bermutu tinggi
dan asli.
Maklumat Tambahan
No comments:
Post a Comment