Friday, 23 September 2016

Tajuk 3 (Part 1) : Kemahiran Perolehan dan Pengurusan Maklumat


Pencarian sumber maklumat


Apa itu maklumat?
Data, bahan dan pengetahuan
Data yang tersusun dalam satu struktur yang  mempunyai makna


Definisi pencarian maklumat :
Aktiviti yang dilaksanakan secara terancang bagi mencari dan mendapatkan maklumat, bertujuan memenuhi sesuatu maklumat
Proses asas yang berkait rapat dengan proses pembelajaran dan penyelesaian masalah


Menurut Paisley dan Chen (1982) yang dipetik daripada Brown (1997),
žMaklumat boleh dikatan sebagai sesuatu yang memberi kesan kepada cara seseorang berfikir. Ia terkandung di dalam mesej yang boleh disimpan, dicapai dan dimanipulasi







A.) Sumber berasaskan manusia


Kebaikan :
  • Sangat fleksibel dan mudah untuk diakses
  • Melibatkan sumber secara langsung
  • Keburukan :
  • Sumber berasaskan manusia tidak terjamin kuantiti maklumat yang diterima



Bahan cetak

žContoh: Buku, majalah, surat khabar

Image result for bahan cetak

Kebaikan :
  • žSumber yang murah dan mudah didapati
  • žBahan didalamnya kekal lama
Keburukan :
  • žMaklumat di dalam sumber tidak boleh disunting
  • žKebanyakkan maklumat bukanlah maklumat yang terkini
  • žPenyediaan bahan bercetak mengambil masa yang lama



Bahan pandang dengar

žContoh: video, televisyen, telefon pintar dan radio

Image result for televisyen

Kebaikan :
  • žMenjadikan pengajaran dan pembelajaran menarik
  • žMemudahkan guru dan murid mengakses maklumat
  • žSumber bersifat user friendly

Keburukan :
  • žBergantung kepada bekalan elektrik
  • žPeralatan mudah rosak dan penjagaan yang rapi


b.) Sumber berasaskan komputer



žContoh : cakera padat, internet dan disket

Image result for cakera padat


Kebaikan :
  • žSangat fleksibel dan mudah untuk dikemaskini
  • žMelibatkan sumber yang canggih
Keburukan :
  • žMemerlukan kemahiran untuk menggunakan dan menguruskan sumber
  • žBergantung kepada bekalan elektrik
  • žPeralatan mudah rosak dan memerlukan penjagaan rapi







Pengurusan

maklumat


Pengurusan maklumat :
ilmu berkenaan kemahiran untuk menerima, mengesan, mengenalpasti, mendapat semula, menilai, menyusun dan menggunakannya pada masa yang perlu dan mengambil manfaat untuk diri dan orang lain



Objektif pengurusan
maklumat 

  • žMerancang strategi untuk mendapatkan pengetahuan dan kemahiran
  • žMeneroka isu atau masalah yang memerlukan penyelesaian masalah secara sendiri
  • žMengumpul dan mengurus maklumat secara kendiri


Kepentingan pengurusan maklumat :


  • žMembantu individu merancang strategi untuk mendapatkan pengetahuan & kemahiran untuk meningkat kerjaya mereka
  • žMenguasai pelbagai kemahiran
  • žMenghasilkan keputusan yang betul mengenai isu-isu yang penting




PENCARIAN DI PERPUSTAKAAN

žPerpustakaan ialah sebuah bangunan yang menyimpan pelbagai koleksi sumber maklumat

Cara mencari bahan di perpustakaan :
  • žmelalui proses melihat kad katalog untuk buku rujukan
  • žBagi bahan-bahan lain selalunya ia tersimpan di beberapa tempat tertentu di perpustakaan
  • žPengurusan sistem OPAC




Apakah itu Internet?

Internet secara umumnya merujuk kepada gabungan jaringan komputer yang berkomunikasi menggunakan sistem pertuturan yang sama dikenali sebagai TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol).

  • Ia berfungsi sebagai satu rangkaian yang besar menghubungkan badan kerajaan, komersial, Institusi Pendidikan dan individu di seluruh dunia.
  • Setiap komputer mempunyai nombor IP. Alamat IP merujuk kepada sesebuah computer. 
  • Ia terdiri dari 4 angka yang dipisahkan oleh titik (dot) 
  • 161.139.36.1 (Perpustakaan Sultanah Zanariah
  • Domain Name System (DNS) 


  • com - Syarikat komersial 
  • edu - Institusi Pendidikan 
  • .net - Perkhidmatan rangkaian seperti Internet NICs (Network Information Centers) 
  • .org - Organisasi yang kebanyakkannya tidak ber-asaskan keuntungan 
  • .mil - Jaringan Institusi Ketenteraan 
  • .gov - Organisasi Kerajaan
  • ´.uk - United Kingdom 
  • .de - germany



WWW 
WORLD WIDE WEB

European Particle Physics Laboratory (CERN) Geneva, Switzerland pada tahun 1990 
500 tapak Web pada tahun 1990, ia telah meningkat kepada 11,500 pada tahun berikutnya dan tidak dapat dipastikan jumlah sebenar tapak Web yang ada kini.


PENGAMBILAN MAKLUMAT DI INTERNET

1. Kenalpasti tapak web yang menepati bidang anda

Kita mestilah melawati beberapa tapak web yang dirasakan berkaitan dengan bidang kita dan kenalpasti tapak yang paling menepati maklumat dibidang tersebut. Untuk memudahkan kita menyimpan alamat tapak tersebut, kita hanya perlu menggunakan kemudahan ‘Add bookmark’. Langkah yang perlu dibuat hanyalah:

1. Klik Bookmark dan tetingkapnya akan memaparkan ‘add bookmark’

2. Klik ‘add bookmark’ dan tapak Web yang sedang dilawati akan dimasukkan ke senarai Bookmark kita.


Dengan adanya Bookmark ini, apabila kita ingin melawat tapak ini dilain kali, kita hanya perlu klik 'bookmark' dan pergi ke 'View Bookmark' dan klik tapak web yang diingini untuk dihubungkan terus ke tapak tersebut.


v2. Kesahihan dan Penanggung-jawab sumber maklumat

Kita mesti memastikan penyumbang kepada tapak web dimana maklumat diperolehi boleh dipertanggungjawabkan atau tidak. 

Maklumat yang diberikan oleh sesebuah Institusi yang mempunyai reputasi yang tinggi lebih dipercayai seperti :
  • Institusi Pendidikan 
  •  Organisai kerajaan 
  •  Institusi Penyelidikan







No comments:

Post a Comment