Wednesday, 28 September 2016

Tajuk 2: Pengurusan Pembelajaran



2.1 pENETAPAN mATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK



PENETAPAN MATLAMAT MENGGUNAKAN KAEDAH ‘SMART’

  • Specific : Individu perlu menetapkan matlamat yang spesifik dengan menjawab semua soalan (siapa , apa , di mana, bila , bagaimana dan kenapa)
  • Measurable : Pencapaian yang ditetapkan mestilah boleh diukur
  • Attainable : Boleh dicapai oleh individu tersebut . Mengikut tahap kebolehan dan kemahiran yang dimiliki individu tersebut
  • Realistic : Matlamat yang realistik iaitu boleh dicapai namun dengan usaha yang berterusan
  • Timely : Matlamat boleh dicapai secara berperingkat-peringkat


2.2PENGURUSAN MASA

  • KEUPAYAAN SESEORANG PELAJAR MENGURUS MASA UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN DIRI DAN AKADEMIK
  • MEMILLIKI KELEBIHAN DALAM PENGGUNAAN MASA SECARA STRATEGIK DAN DAPAT MENYIAPKAN TUGASAN YANG DIBERIKAN DALAM MASA YANG DITETAPKAN
  • SENARAIKAN PERKARA YANG PENTING/KURANG PENTING DAN SEGERA/TIDAK SEGERA
  • TUGASAN DISELESAIKAN MENGIKUT MATLAMAT DAN OBJEKTIF YANG TELAH DITETAPKAN


TIPS PENGURUSAN MASA




2.3 MENGENALI GAYA PEMBELAJARAN
KENDIRI 

MAKSUD : CARA SESEORANG MELAKUKAN AKTIVITI PEMBELAJARAN SUPAYA OBJEKTIF PEMBELAJARAN TERCAPAI DENGAN LEBIH MUDAH DAN CEPAT

SETIAP INDIVIDU PERLU MENGETAHUI GAYA PEMBELAJARAN YANG DIMINATI

PENDIDIK HARUS BERUSAHA MEMAHAMI GAYA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK MURIDNYA 

VISUAL

1.PENGAJARGerak badan yang menggambarkan perkara yang ingin diterangkan
2.BUKU TEKS Gambar dan rajah
3.ALAT BANTU MENGAJAR Video , carta alir , poster , gambar dan slaid
4.TULISANPelbagai warna , simbol dan ‘highlighter"Image result for visual


AURAL

INPUT YANG BERSESUAIAN
1.Pelajar perlu hadir ke kelas
2.Perbincangan dengan guru
3.Perbincangan diantara pelajar
4.Galakkan pelajar mengguna perakam suara
5.Memberi contoh dalam bentuk cerita dan jenaka
6.Memberikan refleksi pada setiap akhir PnPImage result for aural


READING / WRITING

INPUT YANG BERSESUAIAN
1.Penggunaan nota yang mempunyai senarai , nota , tajuk yang jelas , glosari  , nota definisi dan nota tambahan
2.Mengutamakan fakta buku teks
3.Menggalakkan pencarian maklumat di perpustakaan
4.Nota mestilah dalam bentuk ayat yang berstruktur fan mematuhi tatabahasa yang tepat
5.Arahan kerja mestilah dalam bentuk manual
6.Penerangan dalam bentuk esei adalah yang terbaikImage result for reading and writing


KINESTHETIC

INPUT YANG BERSESUAIAN
1.Stimulasi kelima-lima deria
2.Belajar menggunakan makmal , lawatan sambil belajar , contoh dalam dunia sebenar , aplikasi teori di dalam dunia sebenar dan latihan praktikal
3.Belajar dari kaedah cuba jaya
4.Memberikan kaedah penyelesaian dan pengendalian masalah
5.Menggalakkan pelajar mempunyai koleksi bahan-bahan yang diselidiki
6.Pembelajaran dipenuhi dengan sampel dan bahan boleh dicuba / dieksperimentasi
Image result for kinesthetic learning

























REFLEKSI

Sebagai seorang pelajar IPG, kita harus pandai menguruskan masa kerana kehidupan di sini amat sibuk. Disamping menyiapkan kerja kursus yang ditetapkan, kita juga perlu mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti yang membantu pembangunan potensi kita sebagai guru.  Pada pendapat saya, setiap manusia di dunia ini mempunyai matlamat mereka yang tersendiri. Matlamat saya adalah untuk menjadi seorang bakal pendidik yang penyayang dan cemerlang. Oleh itu, saya perlu mencapai keputusan baik dalam bidang akdemik dan sahsiah diri. Selain itu, sebagai seorang guru, ilmu pengetahuan, kemahiran dan nilai perlu dikembangkan supaya dapat memenuhi keperluan pendidikan pada abad pascaglobalisasi dan pascaperindustrian kini. 



mAKLUMAT tAMBAHAn

No comments:

Post a Comment