2.1 pENETAPAN mATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK
PENETAPAN MATLAMAT MENGGUNAKAN KAEDAH ‘SMART’
- Specific : Individu perlu menetapkan matlamat yang spesifik dengan menjawab semua soalan (siapa , apa , di mana, bila , bagaimana dan kenapa)
- Measurable : Pencapaian yang ditetapkan mestilah boleh diukur
- Attainable : Boleh dicapai oleh individu tersebut . Mengikut tahap kebolehan dan kemahiran yang dimiliki individu tersebut
- Realistic : Matlamat yang realistik iaitu boleh dicapai namun dengan usaha yang berterusan
- Timely : Matlamat boleh dicapai secara berperingkat-peringkat
2.2PENGURUSAN MASA
- KEUPAYAAN SESEORANG PELAJAR MENGURUS MASA UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN DIRI DAN AKADEMIK
- MEMILLIKI KELEBIHAN DALAM PENGGUNAAN MASA SECARA STRATEGIK DAN DAPAT MENYIAPKAN TUGASAN YANG DIBERIKAN DALAM MASA YANG DITETAPKAN
- SENARAIKAN PERKARA YANG PENTING/KURANG PENTING DAN SEGERA/TIDAK SEGERA
- TUGASAN DISELESAIKAN MENGIKUT MATLAMAT DAN OBJEKTIF YANG TELAH DITETAPKAN
TIPS PENGURUSAN MASA
2.3 MENGENALI GAYA PEMBELAJARAN
KENDIRI
MAKSUD : CARA SESEORANG MELAKUKAN
AKTIVITI PEMBELAJARAN SUPAYA OBJEKTIF PEMBELAJARAN TERCAPAI DENGAN LEBIH MUDAH
DAN CEPAT
SETIAP INDIVIDU PERLU MENGETAHUI GAYA
PEMBELAJARAN YANG DIMINATI
PENDIDIK HARUS BERUSAHA MEMAHAMI GAYA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK MURIDNYA
VISUAL
1.PENGAJAR – Gerak badan yang menggambarkan perkara yang ingin
diterangkan
2.BUKU TEKS – Gambar dan rajah
3.ALAT BANTU MENGAJAR – Video
, carta alir , poster , gambar dan slaid
4.TULISAN – Pelbagai warna , simbol dan ‘highlighter"

AURAL
INPUT
YANG BERSESUAIAN
1.Pelajar perlu hadir ke kelas
2.Perbincangan dengan guru
3.Perbincangan diantara pelajar
4.Galakkan pelajar mengguna perakam suara
5.Memberi contoh dalam bentuk cerita dan jenaka
6.Memberikan refleksi pada setiap akhir PnP

READING
/ WRITING
INPUT
YANG BERSESUAIAN
1.Penggunaan nota yang mempunyai senarai , nota , tajuk
yang jelas , glosari
, nota definisi dan nota tambahan
2.Mengutamakan fakta buku teks
3.Menggalakkan pencarian maklumat di perpustakaan
4.Nota mestilah dalam bentuk ayat yang berstruktur fan mematuhi tatabahasa yang tepat
5.Arahan kerja mestilah dalam bentuk manual
6.Penerangan dalam bentuk esei adalah yang terbaik

KINESTHETIC
INPUT
YANG BERSESUAIAN
1.Stimulasi kelima-lima deria
2.Belajar menggunakan makmal , lawatan sambil belajar , contoh dalam dunia sebenar , aplikasi teori di dalam dunia sebenar dan latihan praktikal
3.Belajar dari kaedah cuba jaya
4.Memberikan kaedah penyelesaian dan pengendalian masalah
5.Menggalakkan pelajar mempunyai koleksi bahan-bahan yang diselidiki
6.Pembelajaran dipenuhi dengan sampel dan bahan boleh dicuba / dieksperimentasi

REFLEKSI
Sebagai seorang pelajar IPG, kita harus pandai menguruskan
masa kerana kehidupan di sini amat sibuk. Disamping menyiapkan kerja kursus
yang ditetapkan, kita juga perlu mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti
yang membantu pembangunan potensi kita sebagai guru. Pada pendapat saya, setiap manusia di dunia
ini mempunyai matlamat mereka yang tersendiri. Matlamat saya adalah untuk menjadi
seorang bakal pendidik yang penyayang dan cemerlang. Oleh itu, saya perlu
mencapai keputusan baik dalam bidang akdemik dan sahsiah diri. Selain itu,
sebagai seorang guru, ilmu pengetahuan, kemahiran dan nilai perlu dikembangkan
supaya dapat memenuhi keperluan pendidikan pada abad pascaglobalisasi dan
pascaperindustrian kini.
mAKLUMAT tAMBAHAn
No comments:
Post a Comment